مجله

خواص زنجبیل

خواص زنجبیل شربت زنجبیل و برش های لیمو و زنجبیل آسیاب نشده

زنجبیل یک گیاه گلدار است که از جنوب شرقی آسیا سرچشمه گرفته است. این یکی از سالم ترین (و خوشمزه ترین) ادویه جات روی کره زمین است. خواص زنجبیل بسیار متنوع است و همین امر باعص شده خواص شگفت انگیز زیادی برای این گیاه در بخش های درمانی، زیبایی، تناسب اندام و چاقی و … به وجود آید.

زنجبیل که به گیاه جینجر یا Ginger نیز معروف است متعلق به خانواده Zingiberaceae است و ارتباط نزدیکی با زردچوبه، هل و گالانگال دارد. برای خرید پودر زنجبیل عمده پینار می توانید به بخش فروشگاه مراجعه کنید.

ریزوم (قسمت زیرزمینی ساقه) قسمتی است که معمولاً به عنوان ادویه استفاده می شود. اغلب به آن ریشه زنجبیل یا همان زنجبیل می گویند. زنجبیل را می توان به صورت تازه ، خشک ، پودر شده یا به عنوان روغن یا آب میوه استفاده کرد.

برای خرید ادویه ها و چاشنی های مختلف می توانید این محصولات را با کیفیت بالا از فروشگاه ادویه پینار تهیه کنید.

در اینجا 12 فایده زنجبیل برای سلامتی شرح داده شده این موارد همگی توسط تحقیقات علمیتایید شده اند.

 

خواص زنجبیل برای درمان کرونا

زنجبیل تازه در برابر بیماره های تنفسی و عامل شایع عفونت های تنفسی مفید است.

یکی از دمنوش های کرونا که بسیاری از پزشکان مصرف آن را توصیه کرده اند، دمنوش زنجبیل و دارچین است. دمنوش زنجبیل را می توانید به همراه لیمو و عسل تهیه کنید.

از آنجا که دمنوش های درمان کرونا با بسیاری از بیماری های تنفسی یکسان هست، دمنوش کرونا را را برای بهبود سرما خوردگی یا آنفلانزا نیز می توان استفاده کرد.

 

خواص شگفت انگیز زنجبیل به کمک جینجرول

خواص شگفت انگیز زنجبیل باعث استفاده این ماده در طب سنتی شده است. از دیرباز برای کمک به هضم ، کاهش حالت تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی ، از آن استفاده می شود.

عطر و طعم منحصر به فرد زنجبیل از روغن های طبیعی آن ناشی می شود که مهمترین آنها gingerol است.

Gingerol ترکیب اصلی فعال زیستی در زنجبیل است. این ماده مسئول بسیاری از خواص دارویی زنجبیل است.

بر اساس تحقیقات ، جینجرول دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. به عنوان مثال ، ممکن است به کاهش استرس، که ناشی از وجود مقدار اضافی رادیکال های آزاد در بدن است ، کمک کند .

 

خلاصه:

زنجبیل سرشار از جینجرول است ، ماده ای با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی.

 

پرمخاطب های مجله: خواص شگفت انگیز زردچوبه برای پوست و مو

پرمخاطب های مجله:  17 ادویه معروف جهان

درمان تهوع

یکی از خواص درمانی زنجبیل رفع حالت تهوع بسیار موثر است.

ممکن است برای افرادی که تحت انواع خاصی از جراحی قرار می گیرند، حالت تهوع و استفراغ ایجاد می شود. در این شرایط مصرف چای زنجبیل میتواند این موضوع را تسکین دهد. زنجبیل همچنین ممکن است به حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی کمک کند، اما مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

یکی از خواص زنجبیل برای زنان در درمان تهوع های ناشی از بارداری و تهوع های صبح گاهی می باشد.

تحقیقات انجام شده روی  بررسی 1278 زن باردار نشان داده که مصرف 1 تا 1.5 گرم زنجبیل می تواند تهوع را تا حد چشم گیری کاهش دهد.

اگرچه مصرف زنجبیل بی خطر تلقی می شود ، اما اگر باردار هستید قبل از مصرف مقادیر زیاد با پزشک خود مشورت کنید.

هر ماده دارویی در کنار خواص خود مضراتی نیز دارد. بنابراین توصیه می کنیم برای جلوگیری از عوارض زنجبیل در بارداری حتما به توصیه های پزشک خود توجه کنید.

توصیه می شود زنان باردار نزدیک به زایمان یا سقط جنین از زنجبیل اجتناب کنند. زنجبیل در افراد با سابقه خونریزی واژن و اختلالات انعقادی نیز منع مصرف دارد.

 

خلاصه:

فقط 1-1.5 گرم زنجبیل می تواند از انواع مختلف تهوع ، از جمله تهوع ناشی از شیمی درمانی ، حالت تهوع بعد از عمل جراحی و تهوع در زنان باردار جلوگیری کند.

 زنجبیل برش داده شده

خواص زنجبیل برای لاغری

 

خواص زنجبیل برای لاغری بر اساس مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوانات تایید شده است و  زنجبیل می تواند در کاهش وزن نقش موثری داشته باشد.

مکمل های زنجبیل برای لاغری به طور قابل توجهی وزن بدن ، نسبت دور کمر و باسن و نسبت لگن را در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کاهش می دهد.

از جمله خواص زنجبیل برای خانم ها کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و سطح انسولین خون می باشد. سطح بالای انسولین خون با چاقی ارتباط دارد.

برای کاهش وزن می توان آب زنجبیل یا چای زنجبیل را در رژیم غذایی اضافه کرد. این کار باعث می شود اگر فردی رژیم غذایی پرکالری و پر چربی دارد اثرات آنها را خنثی کند وحتی کاهش وزن نیز داشته باشد.

 

خلاصه:

خواص زنجبیل برای لاغری در زنان و مردان تایید شده است.  زنجبیل می تواند وزن بدن و نسبت دور کمر به باسن را کاهش دهد و در فرم دهی بدن نیز موثر باشد.

 

درمان آرتروز با زنجبیل

آرتروز یکی از مشکلات شایع در استخوان ها و ستون فقرات است. این بیماری شامل انحطاط مفاصل بدن می باشد که منجر به علائمی مانند درد و سفتی مفاصل می شود.

بررسی ها نشان داده افرادی که از زنجبیل برای درمان آرتروز خود استفاده می کردند، کاهش قابل توجهی در درد و گرفتکی عضلانی خود داشته اند.

فقط عوارض جانبی خفیف مانند نارضایتی از طعم زنجبیل مشاهده شد. با این حال ، طعم زنجبیل ، همراه با ناراحتی معده ، باعث شد تقریباً 22 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه ترک کنند.

یکی از روش های درمان آرتروز به کمک زنجبیل استفاده موضعی از آن است. به این صورت که زنجبیل ، ماستیک ، دارچین و روغن کنجد را با هم مخلوط کرده و روی ناحیه دارای درد قرار می دهند. این کار به کاهش درد و سفتی در افراد مبتلا به ارتروز زانو کمک می کند.

 

خلاصه:

استفاده از زنجبیل به صورت خوراکی یا موضعی می تواند در درمان انواع آرتروز به ویژه آرتروز زانو کمک کند.

 

پرمخاطب های مجله: خواص شگفت انگیز میخک برای سلامتی

 

کاهش قند خون و بهبود بیماری های قلبی

 

همانطور که گفته شد زنجبیل خواص درمانی بسیاری دارد. یکی از موثر ترین فواید نجبیل خواص ضد دیابتی قوی آن باشد.

در مطالعه ای که روی 41 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در سال 2015 انجام شد، 2 گرم پودر زنجبیل در روز قند خون ناشتا را تا 12 درصد کاهش داد. این آمار نشان دهنده تاثیر ویژه این ادویه است. آب زنجبیل یا دمنوش زنجبیل در اینجا بسیار توصیه شده است.

هموگلوبین ، که به عنوان شاخصی برای سطح قند خون در دراز مدت معرفی شده است، در این آزمایش به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد. هموگلوبین در مدت 12 هفته 10 درصد کاهش یافت.

 

خلاصه:

زنجبیل سطح قند خون را پایین می آورد و عوامل مختلف بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد.

 

درمان سوء هاضمه

سوء هاضمه مزمن با دردهای مکرر در قسمت فوقانی معده خود را نشان می دهد.

دلیل اصلی این بیماری تاخیر در تخلیه معده است. یکی از خواص جالب زنجبیل کمک در تخلیه معده می باشد.

مصرف زنجبیل در مقایسه با دارونماها به طور قابل توجهی تخلیه معده را تسریع می کند. برای افرادی که زنجبیل دریافت کردند 13.1 دقیقه و برای افرادی که دارونما دریافت کردند 26.7 دقیقه طول کشید.

 

خلاصه:

یکی از خواص درمانی ویژه زنجبیل سرعت بخشیدن در تخلیه معده می باشد، این موضوع می تواند برای افرادی که سوء هاضمه و ناراحتی معده دارند مفید باشد.

 

پودر زنجبیل در قاشق و زنجبیل آسیاب نشده در ظرف

کاهش درد قاعدگی

دیسمنوره به دردی گفته می شود که در طول چرخه قاعدگی احساس می شود.

یکی از خواص زنجبیل برای زنان که به صورت سنتی زنجبیل استفاده می شده برای تسکین درد ، از جمله درد قاعدگی است. زنجبیل در مقایسه با شایر دارو های مسکنی که در دوران قاعدگی تجویز می شود هیچ ضرری ندارد. بنابراین توصیه می شود به جای مسکن هایی مثل استامینفون یا ژلوفل از دمنوش زنجبیل یا چای زنجبیلی گرم استفاده شود. طبع گرم این دمنوش می تواند به خودی خود در این دوران تاثیر مثبت زیادی داشته باشد. ام هرگز نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

 

خلاصه:

مصرف زنجبیل هنگام شروع قاعدگی در برابر درد قاعدگی بسیار مفید و کاربردی است.

 

 

کاهش کلسترول و تری گلیسری

بالا رفتن کلسترول خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

در تحقیقی در سال 2018 روی 60 نفر مبتلا به چربی خون ، 30 نفری که روزانه 5 گرم پودر زنجبیل دریافت می کردند ، میزان کلسترول بد (LDL) آنها در مدت 3 ماه 17.4 درصد کاهش یافت.

افرادی که زنجبیل مصرف می کنند شاهد کاهش تری گلیسیرید خون نیز خواهند بود.

 

خلاصه:

ادویه زنجبیل می تواند منجر به کاهش قابل توجه کلسترول بد و سطح تری گلیسیرید خون شود.

 

خواص زنجبیل برای جلوگیری از سرطان

زنجبیل به عنوان یک داروی جایگزین برای انواع مختلف سرطان معرفی شده است.خواص ضد سرطانی در جینجرول مشاهده شده که به مقدار زیاد در زنجبیل خام یافت می شود.

گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی باعث می شود بدن در برابر سایر سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان لوزالمعده و سرطان کبد نیز مقاوم گردد.

 

خلاصه:

زنجبیل حاوی ماده جینجرول است که به نظر می رسد اثرات محافظتی در برابر سرطان دارد. با این حال ، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

زنجبی تازه

پرمخاطب های مجله: خواص شگفت انگیز فلفل قرمز برای سلامتی

بهبود عملکرد مغز در برابر آلزایمر

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می توانند باعث ایجاد پیری زودرس شود. این عومل می توانند محرک هایی برای بیماری آلزایمر و افت عملکرد مغز شود.

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال زیستی در زنجبیل می توانند واکنش های التهابی را در مغز مهار کنند تا از بروز آلزایمر جلوگیری شود. زنجبیل گیاهی است که می تواند به طور مستقیم به عملکرد مغز  تاثیر گذار باشد. خواص زنجبیل برای زنان در حوزه های مغزی و پیشگیری از آلزایمر نیز بررسی شده است. در مطالعه ای که در سال 2012 بر روی زنان میانسال سالم انجام شد، نشان داده شد که مصرف روزانه زنجبیل زمان واکنش و حافظه را بهبود می بخشد.

از خواص زنجبیل برای مردان نیز می توان به بهبود عملکرد مغز با افزایش سن اشاره کرد.

 

خلاصه:

زنجبیل می تواند از آسیب های ناشی از افزایش سن به مغز و آلزایمر محافظت کند. همچنین می تواند به بهبود عملکرد مغز در زنان میانسال کمک کند.

 

 

مبارزه با عفونت

نباید از خواص زنجبیل برای مبارزه با عفونت قافل شد. ادویه زنجبیل یا پودر آن می تواند از رشد بسیاری از انواع مختلف باکتری ها جلوگیری کند.

زنجبیل در برابر باکتری های دهان که باعث التهاب لثه و پریودنتیت می گردد بسیار موثر است.

 

خلاصه:

زنجبیل ممکن است به مبارزه با باکتری ها و ویروس های مضر کمک کند ، که می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *