مجله

خواص شگفت انگیز میخک برای سلامتی

خواص شگفت انگیز میخک برای سلامتی قاشقک چوبی پر شده با دانه های میخک

میخک جوانه های گل درخت میخک است. این گیاه همیشه سبز است و با نام Syzygium aromaticum نیز شناخته می شود. این ادویه همه کاره معمولا به صورت آسیاب شده استفاده می شود. ادویه میخک را می توان به عنوان چاشنی کباب کردن، طعم دادن به نوشیدنی های گرم و ایجاد مزه تند در کلوچه ها و کیک ها مورد استفاده قرار گیرد. ادویه میخک در بسیاری از ادویه های ترکیبی مثل ادویه سوسیس، ادویه کالباس، ادویه گوشت، ادویه مرغ و … کاربرد دارد. میخک بیشتر به عنوان ادویه شیرین و معطر شناخته می شود، اما خواص میخک باعث استفاده آن در طب سنتی نیز شده است. مهم ترین خواص درمانی میخک حفظ سلامت کبد و کمک به تثبیت سطح قند خون می باشد.

در ادامه به معرفی خواص شگفت انگیز میخک برای سلامتی می پردازیم

تامین مواد مغذی مهم به کمک میخک

میخک حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. بنابراین استفاده از میخک کامل یا آسیاب شده برای افزودن طعم به غذای و همچنین تامین برخی مواد مغذی بسیار مهم است.

ارزش غذایی میخک

یک قاشق چایخوری (2 گرم) میخک آسیاب شده حاوی مواد زیر است:

  • کالری: 6
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • منگنز: 55٪ ارزش روزانه (DV)
  • ویتامین K : 2%

منگنز یک ماده معدنی ضروری برای بهبود عملکرد مغز و تقویت استخوان های است. میخک علاوه بر اینکه منبع غنی منگنز است، جذب این ماده در بدن را نیز تسهیل می کند.

خواص آنتی اکسیدانی میخک

میخک علاوه بر اینکه حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم است، سرشار از آنتی اکسیدان ها نیز می باشد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که استرس را کاهش می دهند و می توانند در ایجاد بیماری های مزمن نقش داشته باشند. میخک همچنین حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که مانند یک آنتی اکسیدان قوی طبیعی عمل می کند. گنجاندن میخک در رژیم غذایی به همراه سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

میخک و روغن میخک در ظرف جداگانه خواص میخک برای سرطان و کبد و استفاده در طب سنتی

پرمخاطب های مجله: خواص شگفت انگیز فلفل قرمز برای سلامتی

خواص میخک برای جلوگیری از سرطان

تحقیقات روی انواع ادویه ها نشان داده که خواص میخک برای جلوگیری از سرطان بسیار موثر و کاربردی است.

ادویه میخک به توقف رشد تومورها کمک می کند و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. نتایج یک تحقبق در مورد روغن میخک نشان داد که این عصاره باعث مرگ سلولی در 80 درصد از سلول های سرطانی مری می شود. همچنین مشخص شده است که اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضد سرطانی است. اوژنول موجود در میخک باعث مرگ سلول در سلول های سرطانی گردن رحم نیز می شود.

در مصرف هر ماده غذایی باید به عوارض آن نیز توجه کنید. اوژنول در مقادیر زیاد سمی است و مصرف بیش از حد روغن میخک ممکن است باعث آسیب کبد شود.

فواید میخک برای از بین بردن میکروب ها

ادویه میخک دارای خواص ضد میکروبی است ، به این معنی که می تواند به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها کمک کند. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی میخک حتی می تواند باعث ارتقاء سلامت دهان و دندان شود. ترکیبات استخراج شده از میخک رشد دو نوع باکتری را که در بیماری لثه نقش دارند متوقف می کند. خواص میخک برای دندان و لثه ها باعث شده تا عصاره این ادویه در دهانشویه ها و لثه شور ها استفاده شود.

پس از استفاده از دهانشویه میخک به مدت 21 روز، سلامت لثه بهبود می یابد. همچنین میزان پلاک و باکتری های موجود در دهان کاهش میابد.خواص ضد باکتریایی میخک اگر با مسواک زدن منظم و بهداشت دهان و دندان مناسب همراه شود، اثرات خود را بیشتر نشان می دهد.

فواید میخک برای کبد

مطالعات نشان داده که ترکیبات طبیعی موجود در میخک می تواند به سلامت کبد کمک کند. ادویه میخک می تواند علائم سیروز کبدی یا زخم کبد را از بین ببرد. میخک همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به دلیل توانایی آنها در کاهش استرس اکسیداتیو از بیماری های کبدی جلوگیری کند. با این وجود مصرف میخک در مقادیر زیاد سمی است. برای مثال مصرف 5 تا 10 میلی لیتر روغن میخک باعث آسیب جدی به کبد می شود.

تنظیم قند خون به کمک میخک

عصاره میخک به افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. میخک باعث افزایش جذب قند خون به سلول ها ، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین می شوند. انسولین یک هورمون مسئول انتقال قند از خون به سلول ها است. عملکرد مناسب انسولین برای حفظ سطح قند خون ضروری است. در صورتی که میخک در رژیم غذایی کنترل شده استفاده شود می تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند.

پرمخاطب های مجله: خواص شگفت انگیز زردچوبه برای پوست و مو

جلوگیری از پوکی استخوان

خواص میخک در جلوگیری از پوکی استخوان باعث جلوگیری از شکستن و ساییدگی مفاصل می شود. برخی از ترکیبات موجود در میخک در مطالعات حیوانی به حفظ توده استخوانی کمک می کند.

عصاره میخک سرشار از اوژنول است که مس تواند پوکی استخوان را بهبود می بخشد و تراکم و استحکام استخوان را افزایش می دهد. همانطور که گفتیم میخک سرشار از منگنز است. منگنز یک ماده معدنی است که در تشکیل استخوان نقش دارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

کاهش زخم معده به کمک میخک

برخی تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در میخک می تواند به درمان زخم معده کمک کند. زخم معده درواقه زخم های دردناکی است که در مخاط معده، اثنی عشر یا مری ایجاد می شود. این زخم ها بیشتر به دلیل کاهش پوشش محافظ معده به دلایلی مانند استرس ، عفونت و ژنتیک ایجاد می شود. پودر میخک باعث افزایش تولید مخاط معده می شود.

مخاط معده به عنوان یک مانع عمل می کند و از فرسایش مخاط معده در برابر اسیدهای گوارشی جلوگیری می کند. ادویه میخک به درمان زخم معده کمک می کند و اثراتی مشابه چندین داروی ضد زخم را نشان می دهد. اگرچه ممکن است اثرات ضد زخم میخک و ترکیبات آن امیدوار کننده باشد ، اما مطالعات بیشتری در مورد اثرات آن در انسان مورد نیاز است.

جمع بندی

ادویه میخک در درمان و جلوگیری از بیماری های زیادی موثر است. برای بهره وری از این خواص و فواید باید آن را به اندازه و درست مصرف کرد. ادویه میخک را باید از نوع با کیفیت و خالص تهیه کنید. برای تهیه این ادویه می توانید با پشتیبانی فروشگاه ادویه پینار تماس بگیرید یا آن را به صئرت آنلاین خرید کنید.

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-cloves

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *