مجله

ده ادویه‌ای که باید بشناسید

ادویه‌ها که تقریباً همیشه به‌ صورت خشک‌شده به فروش می‌رسند، از عصر بیزانس تاکنون رکن اصلی آشپزی بین‌المللی بوده‌اند. خاستگاه بیشتر ادویه‌ها آسیاست، جایی‌که آن‌ها را در میانه قرون وسطی به اروپا معرفی کرد ارزش مالی این ادویه‌ها بسیار بالا بود و به ‌همین دلیل مسیر تجاری بین اروپا و آسیا هم به مسیر ادویه معروف شد، چراکه ادویه‌ها برای تجارت بین‌الملل بسیار حائز اهمیت بودند. از دیرباز خرید ادویه یکی از راه های مشخص کردن اصالت و طعم بخشیدن به غذا بوده است.

در این مقاله فهرست ادویه‌جات اساسی را ذکر کردیم که فکر می‌کنیم باید آن را برای کمک به پیشرفت آشپزی خود به فهرست­تان اضافه کنید.

زردچوبه

پودر زردچوبه که از ریشه خشک‌شده گیاهی از خانواده زنجبیل بدست می‌آید و رایحه‌ای قوی دارد و طعم آن کمی تلخ و تند است. این ادویه جزء مواد اصلی کاری است و در برنج، خوراک‌های لوبیا، گوشت بره و کدو حلوایی استفاده می‌شود.

طعم زردچوبه‌ی تازه آسیاب شده بسیار قوی‌تر از پودرهای آماده آن است. اگر برایتان امکان دارد این ادویه را مانند جوز هندی یا دانه فلفل به ‌صورت درسته خریداری کنید و خودتان قبل‌از استفاده آن را آسیاب کنید.

فلفل فرنگی

فلفل فرنگی همان دانه‌های درخت همیشه‌ سبز مورد است. میوه‌های توت­ مانند این گیاه را هنگامی‌که هنوز کال و نارس است، جمع‌آوری می‌کنند و در آفتاب می‌گذارند تا خشک شود (به مدت یک هفته) و به رنگ قرمز درآید. طعم این گیاه ترکیبی از دارچین، جوز هندی و میخک است. این ادویه به ‌صورت درسته یا آسیاب­ شده به فروش می‌رسد و برای غذاهای شیرین و مطبوع- خمیرها، خورش‌ها، خوراک لوبیا، ماهی آب‌پز شده، گوشت، کوفته، کدو تنبل و پای میوه‌ای شکم­پر، سس باربکیو، دلمه کلم، شربت نارنج، نان زنجبیلی و چاشنی هندی استفاده می‌شود.

زیره­ سیاه

زیره سیاه کمی طعم رازیانه می‌دهد و بیشتر در آشپزی آلمانی از آن استفاده می‌شود این ادویه به ‌صورت دانه‌های خشک‌شده به فروش می‌رسد و بیشتر در تهیه نان چاودار و کیک‌ها، خورش‌ها و برخی پنیرهای اروپایی به کار می‌رود.

هل

هل ادویه به‌ صورت غلاف کامل، دانه‌های خشک‌شده و آسیاب شده به فروش می‌رسد و طعمی تند و تیز و شیرین دارد. این ادویه در شیرینی‌پزی، سالادهای میوه و کاری هندی استفاده می‌شود و یکی از مواد اصلی در گارام ماسالا، ادویه اصلی آشپزی‌های هندی به شمار می‌رود.

فلفل قرمز

فلفل قرمز ترکیب پودری تند از چند فلفل تند که به‌ صورت آسیاب­ شده به فروش می‌رسد و برای غذاهای حاوی تخم‌مرغ، پنیر، برنج، ماهی، مرغ یا گوشت چرخ‌کرده خوب است وقتی می‌خواهید این ادویه را به غذا اضافه کنید، بسیار محتاط باشید این ادویه بسیار قوی است!

پودر فلفل

پودر فلفل یک چاشنی تند و چند منظوره و ترکیب تندی از گرد فلفل، زیره سبز، پونه کوهی، سیر، تخم گشنیز و میخک است. این ادویه به ‌صورت آسیاب شده عرضه می‌شود و می‌توانید از آن در خورش‌ها، سوپ‌ها، غذاهای حاوی تخم‌مرغ، سس­های لوبیا، سس‌های باربکیو و خوراک‌های برنج و لوبیا استفاده کنید.

پرمخاطب های مجله: خواص شگفت انگیز فلفل قرمز برای سلامتی

دارچین

دارچین ادویه‌ای شیرین و معطر از پوست یک درخت استوایی که به شکل درست یا ساقه‌های خشک آسیاب شده موجود است ( بهترین نوع آن، دارچین زرد کم‌رنگ است). از این ادویه بیشتر در پختن کیک، بیسکویت و پای استفاده می‌شود، اما می‌توانید از آن در خورش‌ها، کاری، سیب‌زمینی شیرین پخته‌شده و کدو حلوایی هم استفاده کنید.

پرمخاطب های مجله: خواص شگفت انگیز زردچوبه برای پوست و مو

میخک

از این ادویه هم مانند دارچین استفاده می‌شود اما کمی سنجیده‌تر. میخک رایحه‌ای تند و قوی دارد این ادویه به‌ صورت جوانه‌های خشک‌شده یا آسیاب شده عرضه می‌شود و برای سوپ‌های سبزیجات و آب‌ها مناسب است. همچنین یکی از افزودنی‌های اصلی به نوشیدنی‌های گرم کریسمس به شمار می‌رود.در مقاله خواص شگفت انگیز میخک برای سلامتی خواص این ادویه پرکاربرد را به صورت کامل بررسی کرده ایم.

زیره­ سبز

این ادویه کمی رایحه اسیدی اما در واقع طعمی آجیلی دارد و دانه‌های آن به ‌صورت درسته یا خشک و آسیاب شده به فروش می‌رسد. زیره سبز، ادویه اصلی آشپزی آسیایی و خاورمیانه‌ای است. این ادویه را به کاری و خوراک لوبیای پرادویه اضافه می‌کنند. زیره با ماهی، گوشت بره، مرغ و گوشت گوساله هم خوب می‌شود.

پودر کاری

پودر کاری واژه‌ای است برای ادویه‌جاتی مرکب از چندین چاشنی و ادویه و معمولاً از دارچین، میخک، هل، فلفل، دانه‌های شنبلیله، دانه‌های خردل، زردچوبه (که رنگی طلایی به کاری می‌دهد) و فلفل سیاه و قرمز تشکیل می‌شود. ادویه ترکیبی تجاری خیلی زود طعم خود را از دست می‌دهند و باید ظرف دو ماه بعد از خرید استفاده شوند.

زنجبیل

از این ادویه بیشتر در غذاهای شیرین استفاده و به اشکال مختلفی عرضه می‌شود. به ‌صورت خشک و آسیاب شده، بلوری شکل، زنجبیل پرورده و تازه. طعم آن تند و کمی شیرین است و رایحه‌ای قوی دارد. از زنجبیل آسیاب شده به مقدار کم در کاری، کیک‌های ادویه‌دار، مرغ و غذاهای دریایی استفاده کنید. از نوع بلوری آن در شربت‌های میوه‌ای، لعاب‌ها، کیک­ها و پای ها استفاده کنید. زنجبیل تازه را می‌توانید در مرغ و گوشت سرخ‌کرده یا با سبزیجات تازه استفاده کنید.

جوز هندی

جوز هندی رایحه‌ای خوشایند دارد و طعم آن کمی شیرینی و آجیل مانند است و در سس‌های سفید، سس‌های شیرین، لعاب‌ها، سبزیجات پوره شده، سوپ‌ها و پای­های میوه و کیک‌ها استفاده می‌شود. این ادویه به ‌صورت دانه‌های درشت (که در زیر آفتاب یا روی آتش ذغال خشک شده‌اند) و آسیاب شده عرضه می‌شود، اما بهترین آن نوعی است که هنگام استفاده آسیاب می‌شود. از این ادویه به مقدار کم استفاده کنید.

پاپریکا

پاپریکا پودر قرمز زیبایی است که از انواع فلفل قرمز شیرین به دست می‌آید. انواع پاپریکا از شیرین تا تند موجود هستند اما نوع مجارستانی آن بهترین نوع است. این ادویه به سالادهای خامه‌ای، مخلفات، خورش‌ها (گولاش) ، مرغ، گوشت و ماهی سرخ‌شده، رنگ قرمز تیره می‌دهد.

پاپریکا را در بسته‌بندی‌های کوچک خریداری کنید چرا که نمی‌توانید آن‌ها را برای مدت طولانی نگه دارید.

دانه‌های فلفل

دانه‌های فلفل سیاه، تند، معطر و قوی هستند. این تنها به ‌صورت خردشده، کاملاً آسیاب شده یا به ‌صورت درسته و در رنگ‌های سیاه و سبز و سفید (که سیاه‌رنگ تندترین نوع آن است) عرضه می‌شوند همه آن‌ها و همه انواع آن دانه‌های یک گیاه هستند که در مراحل مختلف رشد گیاه چیده شده‌اند. فلفل سیاه احتمالاً مشهورترین ادویه دنیاست که تقریباً در همه غذاهای مطبوع از آن استفاده می‌شود. از دانه‌های فلفل تازه آسیاب شده استفاده کنید چرا که تاثیر آن سریع از بین می‌رود. اگر دوست ندارید دانه‌های فلفل در غذا معلوم باشند، از فلفل سفید برای طعم‌دار کردن سس‌های خامه‌ای و غذاهای رنگ روشن استفاده کنید.

زعفران

گران‌ترین ادویه جهان زعفران است که از کلاله خشک‌شده و با دست چیده‌شده‌ی گل ارغوانی‌رنگ زعفران به دست می‌آید. این ادویه به ‌صورت پودر شده و یا رشته‌های قرمز موجود است (که کیفیت بهتری دارند و می‌توانید آن‌ها را برای طعم‌دار کردن خورش‌ها و غذاهای آبدار استفاده کنید) و مقدار کمی از آن برای غذا کافی است. این ادویه برای غذاهای کلاسیک مانند پلو اسپانیایی مناسب است و در خوراک‌های حاوی برنج، غذاهای خامه‌دار، ریسوتو و غذاهای دریایی، خوشمزه می‌شود. این ادویه و سس‌های خامه‌ای و برنج‌ها رنگ زرد کم‌رنگی می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *