مجله

فواید چای ترش برای سلامتی

چای ترش برای سلامتی چای ترش دم شده در لیوان شیشه ای و گل های خشک چای ترش

مقدمه

چای ترش که از قسمت های خشک شده گیاه هیبیسکوس تهیه می شود به رنگ قرمز تیره است. طعمی شیرین و ترش دارد و ممکن است به صورت گرم یا سرد مصرف شود. در این مقاله می خواهیم  فواید چای ترش برای سلامتی را بررسی کنیم. برای خرید چای ترش با کیفیت به صفحه این محصول مراجعه کنید.

بسیاری از مردم با گل های زیبای گیاه هیبیسکوس (Hibiscus Sabdariffa) آشنایی دارند. منشا این گیاه در شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی است اما اکنون در بسیاری از آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. مردم در سراسر جهان از قسمت های مختلف این گیاه به عنوان غذا و دارو استفاده می کنند.

اگرچه دمنوش ها به اندازه چای سیاه و سبز محبوب نیستند، اما فروش چای گیاهی و دمنوش ها همچنان در حال افزایش است. دمنوش ها خواص متعددی برای بدن انسان دارند که باعث شده مورد استقبال مردم واقع شوند

خواص دمنوش چای ترش

از لحاظ تاریخی، چای ترش در کشورهای آفریقایی برای کاهش دمای بدن، درمان بیماری های قلبی و تسکین گلودرد استفاده می شده است. در ایران از چای ترش برای درمان فشار خون و لاغری استفاده می شود.

مطالعات اخیر به نقش احتمالی دمنوش چای ترش در درمان فشار خون بالا و کاهش کلسترول پرداخته اند.

کاهش فشار خون بالا

یکی از فواید چای ترش تاثیر آن در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری می باشد. یک مطالعه در سال 2010 که در مجله تغذیه منتشر شد نشان داد که مصرف چای ترش فشار خون را در افرادی که در معرض خطر فشار خون بالا هستند و افرادی که فشار خون خفیف بالایی دارند کاهش می دهد.

شرکت کنندگان در مطالعه روزانه سه وعده به میزان 8 اونس چای ترش یا یک نوشیدنی دارونما را به مدت 6 هفته مصرف کردند. افرادی که دمنوش چای ترش مصرف کردند در مقایسه با افرادی که نوشیدنی دارونما مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون خود مشاهده کردند.

یک متاآنالیز مطالعات منتشر شده در سال 2015 نشان داد که نوشیدن چای ترش به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد. اما مطالعات بیشتری برای تایید نتایج مورد نیاز است.

کاهش کلسترول خون با چای ترش

تحقیقات منتشر شده در سال 2011 نتایج فواید چای ترش را در مقابل چای سیاه بر روی کاهش سطح کلسترول مقایسه کرد.

90 نفر مبتلا به فشار خون بالا به مدت 15 روز دو بار در روز یا چای ترش یا چای سیاه مصرف کردند.

پس از 30 روز، هیچ یک از گروه ها تغییرات معنی داری در سطح LDL یا کلسترول “بد” خود نداشتند. با این حال، هر دو گروه افزایش قابل توجهی در سطح کلسترول کل و HDL یا کلسترول “خوب” داشتند.

با این حال، مطالعات دیگر نتایج متفاوتی را نشان داده اند. یک بررسی منبع معتبر منتشر شده در سال 2013، نشان داد که نوشیدن چای ترش به میزان قابل توجهی سطح کلسترول را کاهش نمی دهد.

مطالعات دیگر، از جمله مروری بر منبع معتبر در سال 2014 از تعدادی کارآزمایی بالینی، نشان داد که خواص چای یا عصاره هیبیسکوس باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید می شود.

مطالعات با کیفیت بهتر هنوز برای بررسی تأثیر مصرف چای ترش بر سطح کلسترول مورد نیاز است.

دمنوش چای ترش ترکیبی

تازه های مجله : ادویه های پرکاربرد در آشپزی چینی کدامند؟

کاهش وزن و لاغری

برخی از مطالعات اثرات مثبتی را هنگام بررسی اثرات دمنوش چای ترش متمرکز بر مدیریت وزن بدن نشان داده‌اند که باعث کاهش وزن و لاغری می گردد.

یک مطالعه قدیمی نشان داد که عصاره چای ترش منجر به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در جمعیت مکزیکی شده است. این می تواند منجر به کاهش خطر چاقی شود. این فایده چای ترش باعث شده افرادی که به لاغری با مصرف دمنوش ها علاقه مند هستند این محصول را در سبد غذایی خود قرار دهند.

با این حال، لازم به ذکر است که در این مطالعات از دوزهای غلیظ استفاده شده است و تحقیقات بیشتری برای تایید کامل فواید این دمنوش مورد نیاز است.

عوارض و خطرات چای ترش

مصرف در حد اعتدال دمنوش چای ترش یا هر گیاه دارویی دیگر برای سلامت انسان بی خطر است. اما یک بررسی در سال 2013 از یک منبع مورد اعتماد گزارش داد که دوزهای بسیار بالای عصاره چای ترش می تواند به طور بالقوه باعث آسیب کبدی شود.

افرادی که چای های گیاهی می نوشند باید به پزشک خود اطلاع دهند، زیرا برخی از گیاهان پتانسیل تداخل با داروها را دارند.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنند، هنگام مصرف چای ترش باید سطح قند خون و فشار خون خود را کنترل کنند. زیرا ممکن است سطح قند خون یا فشار خون را کاهش دهد.

زنان باردار یا شیرده نباید چای ترش بنوشند

به طور کلی نوشیدن چای ترش در حد اعتدال بی خطر است. با این حال، سایر محصولات حاوی این ماده  تحت نظارت نیستند و ممکن است حاوی سایر مواد نامناسب برای زنان باردار و شیرده باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *