مجله

ده سبزی معطری که باید بشناسید

سبزی‌های معطر می‌توانند در آشپزی شما معجزه کنند. استفاده درست و به جا از سبزی های معطر می تواند یک غذای معمولی را به یک غذای حرفه ای تبدیل کند. خرید سبزی های معطر در کنار خرید ادویه های خالص از گالری آنلاین پینار به سادگی قابل انجام است.

قبل از مصرف سبزی های معطر باید بدانیم کدام غذا با کدام سبزی جور درمی‌آید. بسیار مهم است که بدانیم چه سبزی هایی را برای چه غذاهایی و به چه میزان استفاده کنیم. این ها همه راز های آشپزی هستند. در ادامه به ده نوع سبزی معطر اختصاص ‌یافته است که تصور می‌کنیم اگر می‌خواهید غذایی واقعاً خوشمزه و راضی‌کننده درست کنید، باید با آن‌ها آشنا شوید.

ریحان

ریحان با طعمی تند، شیرین و فلفلی را می‌توانید در فصل بهار، به‌ صورت تازه پیدا کنید. می‌توانید بذر گیاه ریحان را بخرید و خودتان آن را در خانه پرورش دهید (هرچند رسیدگی به این گیاه و زنده نگه‌داشتن آن کار بسیار مشکلی است). همچنین می‌توانید ریحان خشک‌شده خریداری کنید. ریحان ماده اصلی آشپزی مدیترانه‌ای، مخصوصاً در رستوران‌های ایتالیایی و فرانسوی است و طعم آن در کنار گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، پاستا، مرغ، ماهی، سالاد سبزیجات و همچنین در سس سرکه­دار بسیار خوب است.

برگ­ بو

برگ­ بو دارای طعم تند گیاهی است. این سبزی به ‌صورت خشک در بسته‌بندی نیز عرضه می‌شود که در غذاهایی مانند سویا، خورش‌ها، سس‌هایی که گوشت و مرغ را در آن می‌خوابانند، خوراک‌های برنجی، چاشنی‌ها و سس‌های باربکیو بسیار عالی می‌شود. اگر آن‌قدر خوش‌اقبال هستید که برگ‌بوی تازه پیدا کنید، باید ۳ الی ۴ روز بعد از چیدن، آن‌ها را مصرف کنید.

قبل‌از سرو غذا، برگ­ بو را از دیگ بیرون بیاورید و دور بیندازید. خوردن برگ‌های برگ­ بو چندان دل‌پذیر نیست و ممکن است جویدن آن‌ها طعم اصلی غذا را خراب کند.

جعفری فرنگی

این سبزی بسیار معطر است و طعم تندی دارد و هم به ‌صورت تازه (بیشتر در تابستان) و هم به‌ صورت خشک موجود است. این سبزی معطر را با ماهی، صدف، تخم‌مرغ، مرغ، گوجه‌فرنگی، مارچوبه، بادنجان، کره‌های گیاهی، سس­ها، سالادهای سبز و سوپ‌ها مصرف می‌کنند.

پیازچه

پیازچه طعمی شبیه پیاز دارد (تعجبی هم ندارد چرا که از خانواده پیازها است). پیازچه را به ‌صورت ساقه‌های تازه، خردشده یا خشک‌شده به فروش می‌رسانند و در سس­ها، سوپ‌های خامه‌ای، مرغ، تخم‌مرغ، صدف‌های خوراکی یا سخت‌پوستان دریایی یا سالادهای سس­دار، یا برای تزیین غذاها (پیازچه‌ها خیلی زیبا هستند!) استفاده می‌کنند.

اگر از پیازچه برای تزیین استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با قیچی خرد کنید تا له نشود. دو رشته ۲ سانتی‌متری پیازچه را درست قبل‌از سرو غذا، داخل بشقاب‌ها بگذارید.

گشنیز

گشنیز را به ‌صورت دسته‌ای می‌فروشند که شامل ساقه‌های تازه برگدار است. سبز بسیار معطری است که طعم تندی دارد. طعم قوی آن را می‌توانید در رستوران‌های مکزیکی و آسیایی که از ادویه‌جات استفاده می‌کنند، پیدا کنید. این سبزی با برنج، ماهی، گوشت، سالسا، آواکادو و گوجه‌فرنگی خوب می‌شود.

شوید

شوید تازه-که در دسته‌های پربرگ سوزنی شکل- را بیشتر با ماهی، صدف، املت، مرغ و بوقلمون مصرف می‌کنند و برای تزیین، تهیه سس­ها، سالادهای سبز، ماهی و خمیرها استفاده می‌شود. همچنین این سبزی را می‌توانید با ماست و خامه ترش ترکیب کنید تا غذای خوش‌طعم درست کنید. بذر خشک شوید را برای تهیه بعضی از انواع ترشی هم استفاده می‌کنند.

مرزنگوش

طعم آن کمی شبیه پونه کوهی است، اما بسیار ملایم‌تر و شیرین‌تر. مرزنگوش سبزه بسیار متنوعی است. ۳ نوع مرزنگوش وجود دارد که از همه انواع آن رایج‌تر است (دو نوع غیر رایج آن گلدانی و وحشی هستند). مرزنگوش را می‌توانید به ‌صورت تازه یا خشک‌شده بخرید و تقریباً به کلیه غذاهای حاوی سبزیجات اضافه کنید مرزنگوش با سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی، خورش‌ها، املت، سوپ‌ها، کره‌های گیاهی، برنج، گوشت، مرغ یا هر نوع ماهی جور درمی‌آید.

نعنا خشک

مطمئنیم که در مورد نعنا خشک همه‌ چیز را می‌دانید! نعناع سبزی معطری با طعم شیرین و کمی تند است و رایج‌ترین گونه‌های آن نعنای فلفلی و نعنای تند است (هر چند که ۴۰ گونه از این گیاه شناخته ‌شده نعنا وجود دارد!). نعنا به ‌صورت شاخه‌های تازه یا خشک‌شده به فروش می‌رسد و در سالادهای حاوی برنج، حبوبات سرد، میوه‌های تازه، سوپ‌های میوه سرد، سس­ها و سالادهای خیار و گوجه خوابانده شده در سس، عالی می‌شود. همچنین با مرغ، گوشت و صدف گریل­شده هم خوب می‌شود و می‌توانید از آن در نوشیدنی‌های سردی همچون چای سرد استفاده کنید. این سبزی یکی از معدود سبزی‌هایی است که برای غذاهای شیرین مناسب است. چای نعنا برای هضم غذا بسیار خوب است.

پونه­ ی کوهی

این سبزی ماده اصلی غذاهای یونانی و ایتالیایی است و طعمی قوی دارد، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید چراکه یک ذره از این سبزی کافی است (مخصوصاً نوع خشک‌شده آن). این سبزی با مرغ سس‌های گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، خورش‌های سبزیجات و غذاهای سرخ‌شده جور درمی‌آید.

جعفری

می‌توانید طعم تازه و کمی ترش جعفری را تقریباً کل سال به‌ صورت تازه و خشک بچشید. دو نوع تازه­ی آن برگ صاف ایتالیایی با طعم قوی و بلکه مجعدی هستند. این سبزی همه‌ کاره را در سوپ‌های مطبوع، خورش‌ها، تزیین غذاها، فریتاتا، ماهی، مرغ، گوشت گوسفند و گوساله، گوشت بره، گوشت شکار و کل سبزیجات مصرف می‌کنند. همچنین اگر می‌خواهید که بشقابی بسیار فانتزی و زیبا داشته باشید، از این سبزی برای تزیین استفاده کنید!

رزماری

رزماری گیاه بسیار معطر است و برگ‌هایی سوزنی دارد که کمی بوی لیمو و کاج می‌دهند. می‌توانید آن را به ‌صورت تازه یا خشک‌شده خریداری کنید، اما از این گیاه هم مانند پونه کوهی به دلیل قوی بودن طعم آن باید کم استفاده کنید. این سبزی برای غذاهای حاوی سبزیجات، برنج و خورش‌ها مناسب است و با گوشت شکار، گوشت (مخصوصاً گوشت گریل و سرخ‌شده)، مرغ، بره، ماهی هالیبوت، سالمون و ماهی تن عالی می‌شود. همچنین برای نان‌های حاوی سبزیجات یا روغن‌های طعم‌دار هم مناسب است. ساقه رزماری سفت و چوب مانند است. برگ‌ها و بخش‌های سوزنی شکل این گیاه را از ساقه جدا و آن‌ها را قبل ‌از استفاده، خوب خورد کنید.

مریم‌گلی

مریم‌گلی دارای برگ‌های بیضی‌شکل سبز- خاکستری یا زرشکی است و طعم پونه کمی تلخ شده را دارد. می‌توانید این گیاه را به‌صورت تازه، خشک‌شده و آسیاب شده خریداری کنید. این گیاه بیشتر در رستوران‌های اروپایی و برای چاشنی غذاها استفاده می‌شود. (نمی‌توانید از طعم پیاز با مریم‌گلی بگذرید!) همچنین از آن در خمیرها، خورش‌های حاوی مرغ و ماهی، سالاد ماهی، کره‌های گیاهی به‌ همراه ماهی هالیبوت و سالمون و به‌ عنوان چاشنی مرغ و گوشت بریان شده استفاده می‌شود. این گیاه طعمی قوی دارد، بنابراین در استفاده از آن دقت کنید چرا که مصرف بیش ‌از اندازه این گیاه روی دیگر طعم‌ها تاثیر می‌گذارد.

ترخون

ترخون گیاهی معطر است. ترخون تازه را که طعم نافذی دارد، می‌توانید در ماه‌های تابستان پیدا کنید، اما می‌توانید از ترخون خشک‌شده نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید این گیاه را با مرغ، گوشت بره، گوشت گوساله، ماهی، صدفی، املت و دیگر غذاهای حاوی تخم‌مرغ، چاشنی‌ها، مایونز، خوراک‌های سبزیجات و سالادها و به‌ عنوان طعم‌دهنده‌ی سرکه سفید یا غذاهای حاوی سیب‌زمینی سرد استفاده کنید.

آویشن

طعم آویشن با برگ‌هایی کوچک و رایحه پونه مانند و طعم چای مانند بسیار مشخص است. سه نوع آویشن تازه عبارتند از: آویشن لیمو، پرتقال و فرانسوی (که رایج‌ترین انواع آویشن هستند). همچنین می‌توانید نوع خشک‌شده آن را بخرید. این گیاه را می‌توانید با سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای حاوی تخم‌مرغ، سوپ‌ها، سس‌های خامه‌ای، خمیرها و آبگوشت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *